Want to share this Foto on another web-site or blog?

Paste one of the following lines in to your site, blog or profile page..

Script:

HTML (for myspace, bebo etc):

BBCode (for message boards/forums):
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Bungkus lepat ubi kayu
Mail this Foto to a friend
Search BoardTracker for..
Bungkus lepat ubi



< Previous

Next >
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Sunday, 27-Apr-2008 16:29
LEPAT UBI KAYU & LEPAT PISANG
Hujung minggu ari tu Rinn ke pasar malam. Beli seikat daun pisang sebab teringin nak buat kuih yang guna daun pisang. Lepas tu beli ubikayu dan pisang awak, makcik yang menjual tu tanya, " Nak buat lepat ke??? ". Rinn senyum aje sebab tak pasti lagi nak buat apa dengan tiga-tiga benda tuu.
Lepas dua hari tersadai di atas kabinet, petang semalam Rinn tergerak hati pulak nak buat lepat...ha aahh, lepat!! Selalunya kalau ubikayu tu goreng aje..pisang tu pun, kalau tak digoreng..akan selamatlah dijemput-jemput . Jom tengok "lipat" lepat Rinn... ;-)


LEPAT UBI KAYU
Bahan-bahan:
1 kg ubi kayu
2 sudu besar kelapa parut
3 sudu besar gula merah
2 sudu besar gula pasir
Secubit garam
Daun pisang secukupnya, dibersihkan dan dilayur atas api

Cara-cara:
1. Ubikayu di buang kulit, dibersihkan dan diparut.
2. Perah parutan ubi kayu itu menggunakan kain. Buang airnya.
3. Satukan kesemua bahan, gaul rata.
4. Sudukan ke dalam daun pisang dan lipat seperti biasa. Kukus selama 1/2 jam.

Jika tidak gemar gula merah boleh kurangkan jumlahnya. Ikut selera masing-masing. Memang dah lama tak makan lepat ubi ni. Food tester kat rumah pun rasa agak janggal dengan juadah ini kerana mungkin pertama kali makan walaupun dah biasa nampak di gerai kuih.




LEPAT PISANG
Bahan-bahan:
8 biji pisang awak, dilecek
2 sudu besar kelapa parut
5 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar gula pasir
Secubit garam

Daun pisang secukupnya, dilayur atas api.
*Sedikit kelapa parut digaul dgn secubit garam untuk inti.

Cara-cara :
1. Di dalam satu bekas gaulkan semua bahan kecuali daun pisang & inti.
2. Sudukan satu sudu besar adunan ke atas daun pisang. Letakkan sedikit inti kelapa dan tutup semula dengan
satu sudu adunan. Bungkus kemas. Kukus selama 15 minit ke 20 minit.


Oleh kerana anak-anak tidak begitu gemar lepat ubi, maka Rinn buatlah pulak lepat pisang selepas itu. Ho Ho Ho.....lepat pisang ni lajuuuu jer anak-anakku makan. Lebih laju dari makan kek pisang. Budak-budak sekarang ni kalau kita tak cuba ajar makan kuih-muih tradisional ni..sampai bila pun diorang tak reti nak makan. So, sementara semangat ketradisionalan ini sedang membara..heh heh..izinku buat paparan beberapa lagi kuih-muih tradisi ini pada entry-entry akan datang.. :-> :->



Kuih-kuih tradisi ni kalau kena yang ringkas, memang mudah dan pantas siapnya janji ada bahan asas. Tapi kalau kena yang renyah...fuhh, berpeluh jugak nak siapkannya. Contoh paling mudah..dodol !!! Walaupun mungkin buat dalam kuantiti yang sedikit, still kena kayuh senduk berjam-jam ya..:-D



1.nor : Org sekarang kalau dah tak duduk kampung mmg takkan buat semua tu..lebih mudah beli aje..kuih2 tradisi ni pun skrng dah bnyk yg dikomersialkan...Org skrng lebih teruja dengan kek, muffin & brownies kot !!
2.Muna : Selalu tgk menu Muna kalau ada gathering mesti semua yg moden..Agaknyalah sesekali kalau Muna tampil dengan hidangan tradisional sure ternganga gang2 kat sana.;-)
3.masihjelita : Tugas kita tuuu... ;-)
4.rani : Mmg saja bubuh lipat sebab lepat tu mmg kena lipat heh heh. Yg rasa pahit tu mungkin bergantung kpd jenis ubi..Tak tau lah kalau ada sbb lain.
5.srsfeqah : Heh Heh..saja lah buat selingan antara kuih moden dan lama. Yg baru kita cari yg lama kita jgn kita lupakan.Krinn pun suka sgt kuih koci tp tak pernah buat lagi..kalau dulu tolong2 mak biasalah.. ;-)
6.kak jie jie : Dari ubi kayu ni mcm2 resipi kita boleh buat..tau dgn tak tau, nak dgn tak nak aje..Makanan ruji zaman Jepun dulu heh heh :-D
7.chek yam : Haah kalau malas nak bungkus dgn daun pisang, buat bengkang aje senang..boh dlm loyang sekaligus. Dodol??..hu hu hu..mmg betul time hangat2..lembik2..time tu paling syiok makan !!
8.Aliza : Biasalah adat org berniaga..lebih tepung dari pisang. Sebab tu puashati buat sendiri..bubuh pisang secukup rasa yg kita hendak !!
9.Azfa : W'salam. Pi beli aje kat pasar tani di stesen teksi tuuu... takkan nak belasah pokok pisang org ?? :-D :-D
10.jasmeen : Tak ada ubi kayu..pumpkin pun boleh buat lepat juga. Tak de daun pisang..bubuh aje dalam loyang dna kukus.
11.shariza : Heh Heh..selingan antara yg moden dan tradisiii.... Tak susah guna parut tu, lagipun ubi kan lembut.
12.MamFaMi : Rinn makan rajin..buat pun rajinn..yg malas nak pi cari benda-bendanya. Kalau apa saja bahan ada depan mata..InsyaAllah semangat nak buat tu lebih sikit !!
13.sinnchan : Akak ak layur daun tu dulu atas api kot..tu yg daun pecah dan bocor !! Lawat lah akak ni..inti pulut udang tak nak duduk diam ekk..heh heh.First time dengar kuih enjut2..mcm best aje tuu.
Hah Hah Hah...nak suruh Rinn kayuh dodol ??? Tak de pasal laaaa.... :-D :-D
14.sinnchan : Oh tidakkkkk.....:-S
15.zaiy : Pakai plastik yg tahan kukusan boleh gak...tak pun masuk dalam loyang aje..lepas sejuk, potong2 macam kek..gaul dengan kelapa parut + secubit garam..rasa lebihkurang aje, cuma tak de bau daun oisang laaa... ;-)
16.sinnchan : Ohh..bila akak citer pasal petua bubuh roti ni teringat petua tak nak bagi kereta yg usung durian berbau...bubuh roti jugaklah kat bonet kereta tuuu... sama konsep ni. Roti sebagai ejen oenyerap bau..jangan bubuh kat ketiak utk menyerap bau peluh dah lah LOL LOL LOl
17.waida : ruginya tak reti makan dodol..esp yg ada durian, sedap oooooo, waida !!
18.mummy jam : Biasalah budak2 skrng ni terlebih moden lah kot..tak biasa dgn kuih2 tradisi.
19.Nur : Memang ubi ni boleh buat mcm2 resipi....org2 dulu lebih terrer !!
20.cek de sam : Kukus dlm loyang jer.... ;-)
21.nabialishad : Apa saja dek oiiii....janji hangat-hangat !! Panas2 jgn dek...nanti melecoq mulut !!
22.munirah : Itu lah mak kita ye...serupa laahhh. Anak dia ni baru nak berjinak-jinak... ;-)
23.apple : Memang jarang jumpa lepat ubi ni di gerai2 kuih..lepat pisang ok lebih popular rasanya.
24.liana@alma : Beli lagi senang..tapi buat sendiri lebih puashati..pisang boleh bubuh lebih !!
25.liana@alma : Ya..lepat and belebat...adik-beradik !!
26.MaDiHa : Budak2 skrng lebih cenderung kpd burger and fries..kek and muffin, kalau kita tak ajar diorang makan..rasanya pupus lama2 kuih tradisi kita nii... ;-) Nanti dioarang cuma kenal karipap aje.
27.unnamed : Nak ?? Aiyooo..kena buat atau beli sendiri laaaa ya... ;-)
28.masyitah : memang sedap... :-P
29.mamasya : Uikkk..kalau bubuh inti kelapa lagi sedap tau !! Cubalah... :-P
30.roylazim : Sengih-sengih tu sure teringin nak..makan?? buat??? :-D
31.cak : Nanti kakrinn tayang lepat labu pulak ekkk.... :-D
32.kamalina : Mari..mari...kalau mai mengejut kakrinn beli aje lepat pisang kat gerai kuih !!
33.jeff : Biasalaaa adat org niaga..lebih tepung dari pisang !!
34.soulha, cairo : Sori laaa Krinn buat mama sofwat teringat nak balik Mesia...Itulah harga yg patut dibayar kalau duduk obesi ye..sob sob !!
35.Yatie : Selalunya kalau suka, kenalah belajar buat sendiri, masa ur mum masih ada boleh mintak dia buat, bila dah tak ada nanti...huh..huh sure merindu abih !!!
36.dyla : Lepat labu ni mmg jaraaaang org jual di gerai2 kuih. Selalunya org buat sendiri aje...Ooppsss..tahniah ye nak dapat org baru !! ;-)
37.umi-kal : Auntie kukus aje dalam loyang..at least dapat jugak merasa lepat. ;-)



© Pidgin Technologies Ltd. 2014.